Een belangrijke vraag in onderzoek naar teamwork is hoe prestaties gemaximaliseerd kunnen worden en welke aspecten van de teamdynamiek en het samenwerkingsproces hieraan ten grondslag liggen. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat wanneer teamleden die samenwerken aan een gemeenschappelijk doel samen flow ervaren (teamflow; optimale ervaringen die gelijktijdig plaatsvinden op individueel en teamniveau, met diepe focus en intrinsieke motivatie om een activiteit uit te voeren), het team zijn prestaties aanzienlijk verbetert en teamleden op zowel individueel als teamniveau veel positieve resultaten ervaren. Verdere ontwikkelingen hebben geleid tot een model van teamflow en een manier om dit construct te meten, evenals kwalitatieve resultaten binnen zakelijke teams die bevestigen hoe de elementen van teamflow samenwerken om positieve ervaringen en betere prestaties te genereren.
Deze studie voegt praktische waarde toe aan het onderzoek door een proof-of-concept te bieden voor een interventie die teamflow bevordert in zakelijke teams. Deze cross-case-studie van 15 teams binnen vijf verschillende organisaties maakt gebruik van de Team Flow Monitor als een barometer voor teamgezondheid en -dynamiek, die op zijn beurt dient als het middelpunt van een iteratief interventieprotocol om teams te leiden en te begeleiden in gerichte zelfreflectie. Dit kan de aanzet geven tot positieve cycli van verbetering in dynamiek en prestaties.
Naast een aanzienlijke hoeveelheid kwalitatieve data die de effectiviteit van de interventie bevestigt in het helpen van teams bij het overwinnen van obstakels en het ervaren van meer teamflow, liet kwantitatieve analyse van de scores op de Team Flow Monitor een gemiddelde stijging van teamflowscores zien gedurende de interventie (Cohen’s d = 0,6). De implicaties voor het vertalen van teamflow-onderzoek naar praktijkomgevingen worden besproken, evenals verdere potentiële toepassingen van de Team Flow Monitor.