Het is een bekend gegeven: naast de cruciale taak van het verzorgen van kwaliteitsonderwijs, kan het voor leerkrachten een uitdaging zijn om efficiënt en gefocust samen te werken aan nevenactiviteiten. Waar samenwerking soms onnodig veel energie kan kosten en de weg vrijmaakt voor stress, burn-out en minder succesvolle projecten, is er nu een effectieve oplossing.
In samenwerking met de Academie & Vakvereniging Schoolleiders (AVS), presenteert Flow Concepts met trots de Leergang Teamflow voor Schoolleiders. Deze zesdaagse leergang is speciaal ontworpen om schoolleiders te ondersteunen bij het stapsgewijs werken aan teamontwikkeling en het realiseren van een gefocuste samenwerking in korte tijd.
De leergang bestaat uit zes interactieve dagbijeenkomsten waarin deelnemers kennismaken met de krachtige concepten van flow en teamflow, en de bredere positieve organisatiepsychologie. We maken flow en teamflow tastbaar, toegankelijk en direct toepasbaar door middel van heldere theorie, praktijkgerichte voorbeelden en reflectie op persoonlijke flowervaringen binnen en buiten het werk.
Daarnaast wordt de teamflow theorie in een breder perspectief van team- en organisatieontwikkeling geplaatst, waarbij relevante bestaande theorieën en modellen kort worden behandeld voor een compleet overzicht. Aan het einde van de Leergang Teamflow zijn schoolleiders uit het primair onderwijs volledig toegerust om het teamflow model zelfstandig te implementeren binnen hun eigen organisatie, wat leidt tot een positievere sfeer, meer succesvolle projecten en een veerkrachtiger team.
Programma
INTAKE
Voordat de opleidingsbijeenkomsten starten vindt een persoonlijk intakegesprek plaats met de deelnemer. Tijdens dit gesprek bespreken we de verwachtingen, de achtergrond en verkennen we de beoogde leeropbrengsten voor de deelnemer. Daarnaast bespreken we de huidige situatie van de organisatie en team(s) waarbij de deelnemer betrokken is. Dit intakegesprek heeft tevens als doel om te bepalen waarop de focus in het reflectiedocument op zichzelf als op de organisatie komt te liggen.
Dag 1: Positieve psychologie, flow, en teamflow
- Kennismaking d.m.v. ‘personal ambition carousel’
- Introductie op de flow en teamflow theorie
- Teamflow Experience aan de hand van een leuke activiteit.
- Reflectie Team Flow Experience.
Dag 2: De onderlinge relaties tussen collectieve ambities, teamontwikkeling en besturing van organisaties
- Een actueel overzicht van modellen en instrumenten voor teamontwikkeling in relatie tot het inrichten en besturen van organisaties.
- Groepsinterview met Prof. dr. ir. Mathieu Weggeman.
- Reflectie op jouw persoonlijke rol als veranderaar
Dag 3: Systeemdynamica van het Team
- CIMO-logica.
- De theorie van systeemdynamica (i.s.m. dr. Bob Walrave).
- Gedrag en de invloed van gedrag vanuit het model van de systeemdynamica.
- De processtappen in het model van systeemdynamica inzetten voor het analyseren van vraagstukken en formuleren van oplossingen voor deze vraagstukken.
- Reflectie van jouw persoonlijke rol als veranderaar in het systeem waar het bovenstaande team opereert.
Dag 4: Werken met de Team Flow Monitor
- Introductie en uitleg over het werken met de uitslagen van de ‘Team Flow Monitor’.
- Reflectie op de persoonlijke rol als interventionist.
- Interventies ter bevordering van het teamflow klimaat (deel 1).
- Instructie voor het uitzetten van Team Flow Monitor in eigen team of organisatie
- Tedtalk en aansluitend interview met ondernemer/coach/teamplayer uit een compleet ander werkveld (bijvoorbeeld co-founder G-Star).
Dag 5: Teamflow bevorderende interventies
- Instructie hoe men met het team de Teamflow Monitor Rapportage kan bespreken en acties/interventies kan opstellen die het team verder helpen.
- Interventies ter bevordering van het teamflow klimaat (deel 2).
- Teambuildingsworkshop (bijvoorbeeld gezamenlijk bereiden van een sterrenmaaltijd onder begeleiding van een echte Chef).
COACHINGSGESPREKKEN
Met elke deelnemers worden de resultaten van de Teamflow Monitor besproken. Daarnaast vindt vervolgens een klankbordgesprek plaats over wat een mogelijke interventiestrategie zou kunnen zijn om het team meer in flow te bewegen èn wat de gewenste rol en houding van de schoolleider daarbij zou moeten zijn om dit proces optimaal te laten verlopen.
Dag 6: Inspiratiecarrousel & Interventietoolbox & Afsluiting
Onderdelen of onderwerpen bijeenkomst:
- Carrousel presentaties ten aanzien van de persoonlijke ontwikkeling als schoolleider
- Het waarborgen van het teamflow klimaat binnen de eigen organisatie.
- Opzetten gezamenlijke interventie toolbox voor teamflow (= verzameling van CIMO’s).
- Reflectie op de leergang als geheel en maken van een toekomstplan.
EINDOPDRACHT
De eindopdracht vindt plaats middels een assessment waarin men het opgebouwde portfolio presenteert. In het assessment zijn opgenomen, (1) persoonlijke uitleg van de teamflow theorie, (2) toespitsing van de teamflow theorie op de organisatie waarvoor men werkzaam is, (3) een toelichting op de gekozen interventies/acties en de werking daarvan (=CIMO beschrijving), eventueel verklaard vanuit de meting met de Team Flow Monitor en (4) een persoonlijke STAR reflectie op de eigen rol in het gehele teamontwikkelproces als ook (6) de borging van teamflow binnen de organisatie. Na afloop van de presentatie vindt er een vraaggesprek plaatst met de deelnemer.
Leerdoelen Schoolleidersregister PO
- Persoonlijk leiderschap
- Verandermanagement
- Visiegestuurd onderwijs
Herregistratiewaarde: 90 punten
Na afloop ontvang je vanuit de AVS een certificaat en word je door Flow Concepts opgenomen in het register van gecertificeerde Team Flow Coaches.
Investering
De investering van deze leergang bedraagt € 5.795,00 exclusief btw. AVS-leden betalen € 5.495 exclusief btw. Het is mogelijk de investering btw vrij te facturen omdat Flow Concepts en de Algemene Vereniging Schoolleiders als instelling CRKBO geregistreerd zijn.
De aanmelding voor deze leergang doe je via de website van de Academie & Vakvereniging Schoolleiders voor schoolleiders.